Een foto, zelfportret of filmpje van het kind aangevuld met een aantal tekstvakken ingevuld door de leerkracht en een aantal tekstvakken ingevuld door het kind zelf (vanaf een vooraf ingesteld leerjaar). Het aantal vakken, en door wie de vakken worden ingevuld is een keuze van de school.
Ieder kind is uniek. De sociaal-emotionele ontwikkeling van het kind speelt hierbij natuurlijk een zeer belangrijke rol. Hoe ziet het kind zichzelf en hoe kijkt de leerkracht naar het kind. Door zowel het kind als de leerkracht een door de school opgestelde vragenlijst te laten invullen wordt er zichtbaar waar de overeenkomsten en verschillen
zijn.
Op basis van deze verschillen kan de leerkracht een – bij het kind passend – gesprek voeren.
Ieder kind leert anders. Om als leerkracht inzicht te krijgen in de manier van leren van ieder kind
kan er een leerstijlentest worden afgenomen.
Op deze wijze is het voor jou als leerkracht duidelijk welke leerstijl ieder kind heeft en kun je de wijze van lesgeven nog beter afstemmen op de individuele behoefte van het kind. Als jullie op school gebruik maken van vragenlijsten op het gebied van meervoudige intelligentie, dan kun je
er ook voor kiezen om deze vragenlijsten binnen dit onderdeel af te nemen.
De manier van werken is mede bepalend voor het te behalen resultaat. Door ieder kind, binnen MijnRapportfolio, eigenaar te maken van zijn eigen werkhouding en dit ook door jou als leerkracht te laten invullen, ontstaat er een beter beeld wat er nodig is om er voor te zorgen dat het kind optimaal kan werken.
Ieder kind heeft talenten waar hij of zij trots op mag zijn. Door dit via MijnRapportfolio expliciet te kunnen delen ontstaat er een beter beeld van de talentontwikkeling van het kind.
Het kind of leerkracht kan zelf foto’s of filmpjes van werkstukken, hobby’s etc. plaatsen en aangeven welke talenten hij of zij hierbij laat zien.
Binnen MijnRapportfolio is het ook mogelijk om te werken met een traditionele rapportage. Je bepaalt zelf welke vakgebieden en eventuele onderliggende onderdelen je weergeeft en beoordeelt. Daarnaast kies je zelf voor een invulling van beoordelen (woord beoordeling, cijfers of aan de hand van één van de vele andere antwoordopties). Op deze manier worden rapport en portfolio samen weergeven in de digitale omgeving voor ouders en kinderen.
Voor scholen die ParnasSys gebruiken kunnen we via een automatische koppeling de methodetoets resultaten weergeven in MijnRapportfolio.
Je richt eenmalig je rapport in en zet zo voor alle leerjaren de rapporten klaar! Inrichten gaat eenvoudig aan de hand van het stappenplan dat we hebben opgezet. Hierbij kies je ook als school zelf hoe je de resultaten weergeeft (cijfers, woordbeoordeling etc.).
Bij dit onderdeel krijg je als leerkracht inzicht in de ontwikkeling binnen de
verschillende vakgebieden. Daarnaast kan het kind per vakgebied aangeven hoe het is gesteld met zijn of haar welbevinden, bijvoorbeeld motivatie en plezier. Je hebt als school binnen dit onderdeel veel vrijheid om af te stemmen op je wensen en visie. Zo
is het bijvoorbeeld mogelijk om vakoverstijgende projecten toe te voegen
Om het totaalbeeld van het kind helemaal compleet te maken, bestaat er binnen MijnRapportfolio, de mogelijkheid om documenten toe te voegen. Deze documenten kunnen eenvoudig gedownload worden.
We zijn een digitaal Rapportfolio, hier ligt ook onze focus. Het scheelt de school ook veel tijd en geld door te stoppen met printen.
Voor ouders die toch graag een papieren exemplaar willen, bieden we scholen de mogelijkheid een papieren variant samen te stellen. Die ouders dan zelf kunnen printen vanuit de eigen omgeving.
De op deze pagina getoonde afbeeldingen dienen slechts ter illustratie van de mogelijkheden.
Voor een uitgebreidere demonstratie of meer informatie over de mogelijkheden neem dan contact op met een van de adviseurs door een afspraak te maken.