KC Aelse, Elsloo

De eerste keer dat wij van MijnRapportfolio hoorden was via ons bestuur, Kindante, en een collega school. We hebben kennis gemaakt met MijnRapportfolio tijdens een studiedag voor ICT-ers binnen het bestuur. We kregen vanuit het bestuur twee mogelijke portfolio aanbieders aangeboden en hebben uiteindelijk gekozen voor MijnRapportfolio. De reden hiervoor was dat het alternatief erg statisch was en niet zozeer aangepast kon worden naar onze wensen en visie. In onze visie staan eigenaarschap en verantwoordelijkheid voor het eigen leren centraal, dit wilden wij graag terug laten komen in het portfolio dat we gebruiken.

Het afgelopen schooljaar hebben we vooral kennis gemaakt met de startpagina en vragenlijsten (Zo ben ik & Zo werk ik) uit het digitale portfolio van MijnRapportfolio. We zijn erg blij met onze invulling van deze onderdelen en erg blij dat onze wensen zo snel verwerkt zijn in MijnRapportfolio. Volgend schooljaar gaan we ook beginnen met het onderdeel ‘Talenten’ (de digitale trotsmap van MijnRapportfolio). Daarnaast gaan we beginnen met de inrichting van het rapport gedeelte van MijnRapportfolio om onze leerdoelen te verwerken. Momenteel hebben we ons traditionele rapport geplaatst in de documenten van MijnRapportfolio, dit gaan we langzaam afbouwen terwijl we aan ons nieuwe rapport gaan werken.
De reden dat we stap voor stap meer onderdelen gaan gebruiken is omdat we willen dat MijnRapportfolio aansluit bij onze werkwijze in de dagelijkse praktijk en niet zodat mensen gaan werken op basis van onze rapport keuze.

Wij zijn bij de inrichting in het begin door David (MijnRapportfolio Adviseur) en later door Rob (MijnRapportfolio Adviseur) begeleid. Zij hebben ons vooral geholpen om onze wensen te visualiseren. Omdat ze zelf ook uit het onderwijs komen spreken ze ook de taal, wat enorm helpt bij de inrichting van MijnRapportfolio. De adviserende rol die ze vervullen hierbij is erg prettig: ze luisteren en geven advies of mogelijkheden in plaats te vertellen wat we zouden moeten doen. Op deze manier blijft de inrichting ook dicht bij onze visie en wensen.

Wij hebben niet gekozen voor een teamtraining maar gekozen om de bouwcoördinatoren goed te trainen. Daarna hebben de bouwcoördinatoren ieder hun directe collega’s getraind tijdens een bouwvergadering. Hierdoor kunnen de collega’s ook elkaar helpen en leren van elkaar.

Onze tip voor scholen die net beginnen met MijnRapportfolio, of scholen die nog moeten beginnen is: bereid alles goed voor en zorg dat er genoeg tijd beschikbaar is voor de inrichting van MijnRapportfolio. Kies voor een volgorde en ga pas verder met de volgende stap als het eerste naar wens is. Het is hierbij belangrijk om het beleid en de verantwoordelijkheid goed te verdelen en duidelijke afspraken te maken binnen het team. Wij hebben het voordeel dat onze bouwcoördinatoren gedeeltelijk ambulant zijn en daardoor de leerkrachten goed kunnen ondersteunen als het om MijnRapportfolio gaat.
Wat voor ons het eerste grote probleem opleverde was toen we ouders toegang gaven. Veel ouders stonden zonder of met een verouderd e-mail adres in ons systeem. Hierdoor kregen zij geen toegangscode toegestuurd bij het eerste keer inloggen. Wij raden scholen daarom zeker aan om dit vooraf te controleren bij ouders!

Om MijnRapportfolio goed te gebruiken in de klas hebben we per bouw de beschikking over 90 iPads (er zitten in totaal 540 kinderen op school), maar hopen dit snel uit te kunnen breiden. Op die manier kunnen kinderen straks nog makkelijker en zelfstandiger gebruik maken van het onderdeel ‘Talenten’ in MijnRapportfolio. Op die manier geven we ook weer een stukje eigenaarschap en verantwoordelijkheid aan de kinderen: ze kiezen zelf wat ze belangrijk vinden en waar ze trots op zijn!

Met de mogelijkheden die MijnRapportfolio te bieden heeft denken wij dat het op iedere school te gebruiken is. Het is wel zo dat door alle keuzes en eigen invulling het meer tijd kost om MijnRapportfolio in te richten, maar hierdoor maak je het wel helemaal passend voor jouw school.